Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Záhadná věc

Ticho je jako letící pták - můžeš ho vidět, ale neslyšíš nic. Kdo aspoň jednou vstával potichu, tak potichu, aby nevyplašil zbytky snů na prázdném náměstí, může mi to potvrdit. Sny na náměstíčku v Písku se sbíhají pod sochou svatého Floriána, aby se rozutekly s dupnutím první boty o dlážení. Jen v létě, když jste měli to štěstí, se na chvilku zdržely. Proč? To nevím, jen se mi zdá, že jako hospodyně si řeknou tři věty mezi dveřmi bytů, než se vrátí domů k plotně, sny si musejí říct něco o tom, co dělají celou noc.

Potichu jsem vyhlížela z okna každou neděli, abych viděla, jestli se zase objeví. Bývalo jejich pravidlem, než se uložili k pokojnému nebytí pod střechy domů, sešli se u nás pod oknem a já se dívala a dívala, dokud poslední z nich nezmizel jako mlha v ranním svítání.

To ticho vyplnilo celé náměstí, svatý Florián stál nehnutě a jen se opatrně naklonil, aby mu nic neuteklo. Proboha, co to tam dnes mají? To bych nebyla já, samozvaná písecká náplava, zvědavá, a tohle mi má uniknout? Naklonila jsem se víc z okna a natáhla krk, abych jim byla co nejblíž. Sebral mě vítr, jako když foukne do papíru a já se snesla zlehka na zem.

Sedla jsem na dlažební kostky nedaleko Floriána a povídám: "Tak, to bychom měli."

Florián se zase narovnal, aby ukázal, že jeho nějaké drby a čáry máry tak moc nezajímají a malinko se pootočil zády, aby ukázal, jak moc to myslí vážně.

"Počkejte!" zavolala jsem na sny, které začaly najednou mizet a rozplývat se.

Florián se horempádem otočil a nahnul se dolů, aby líp viděl, co se děje a "Žbluňk!" koruna z hlavy mu spadla do fontány, co měl u nohou.

"Jejda!" škytla jsem.

Poslední sen toho rána se zachichotal a rozplynul.

Sedím dál na dláždění a první chodec toho rána prochází náměstím, aniž by si mě všimnul. První pes mě míjí za ním. První cyklista s košíkem na nosiči, copak v něm asi má? Za ním druhý.

Pomalu se zvedám a uvědomuju si, že nohy mám po kolena v dláždění, procházím skrz kostky jako hustou smetanou. Kam mizejí sny? Pátrám v paměti těch kostek a ejhle, ony jsou jako mapy světa, stačí si je přečíst. Jeden sen spí támhle pod věžičkou, další ve vikýři, poslední dva bydlely dlouho v hospůdce U Hubáčků, teď jsou schovaní jinde, o kus dál U Kloudů, tam se tulí za jedním oknem v parku.

Půjdu se podívat, co dělají sny, když spí. A jestli najdu cestu domů, bude o čem vyprávět.

Autor: Kateřina Lavrjuk | středa 4.1.2012 22:49 | karma článku: 7,28 | přečteno: 650x
  • Další články autora

Kateřina Lavrjuk

Golfové brikule

Byl večer, slunce zapadlo za poslední kopec a my se vraceli z golfu. Plácání holí, jak to kdysi můj syn označil, se mi stalo osudným. Kdybych kdysi kdesi nekývla na pozvání "prostě to jet zkusit", všechno by bylo - nejspíš - trochu jinak. Jako obvykle za to mohli kolegové z práce. Když jezdíte denně sedmdesát kilometrů do práce a zpátky, nepobýváte na mnoha dalších místech, než v autobuse, v práci nebo doma... A že to, co se má stát, se stane, kdybyste z práce domů jezdili potrubní poštou, na to vemte jed.

19.12.2013 v 7:10 | Karma: 13,39 | Přečteno: 459x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Lavrjuk

Dětem k vánocům...3

Tak... a tady je ta poslední. Prosím přečtěte si můj článek "Dětem k vánocům...", první díl. Pokusila jsem se vysvětlit, odkud pohádky jsou a pro koho. Mámy a tátové, hodně štěstí, úspěchů, radosti a sil - ať se vám daří :)))

14.12.2013 v 11:12 | Karma: 3,81 | Přečteno: 209x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Lavrjuk

Dětem k vánocům...2

Posílám do světa druhou pohádku... Pro ty z vás, kteří netušíte, oč běží, mám jediné doporučení - hledejte můj první článek "Dětem k vánocům...". Hodně štěstí, bavte se a užívejte si společně dětství vašich ratolestí, ty roky utečou, jako voda horským potokem...

10.12.2013 v 11:08 | Karma: 6,51 | Přečteno: 249x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Lavrjuk

Dětem k vánocům...

Blížící se vánoce dělají nejednomu vrásku na čele - co těm dětem... Je to už pěkných pár let, kdy jsem opravdu neřešila co nakoupím, protože nebylo téměř za co. Z té doby, kdy člověk spal pár hodin denně, si výrazně pamatuji každovečerní dilema, kdy se děti dožadovaly pohádky na dobrou noc, ovšem téměř všechny byly k nepoužití - totiž příliš dlouhé. A tak jsem začala pohádky vymýšlet, aby ta banda dala pokoj a já přitom neryla nosem v knížce, když jsem potřebovala včas spát:)

2.12.2013 v 23:36 | Karma: 8,51 | Přečteno: 437x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Lavrjuk

Jak se zbláznit....do kocoura

Je spoustu věcí, které můžeme dělat, aniž bychom si vůbec uvědomili zázrak tvoření. Někdo vaří, jen tak, doma, aniž by tušil, že je vynikajícím kuchařem. Pak jednou, dvakrát uvaří kamarádům večeři, a časem přijde na to, že je jakoby ponořený do všech těch vůní a ani neví, jak mu uběhl čas. Někdo opravuje auta, nadává a sakruje, dokud tu mrchu závadu nevytáhne na světlo Boží a nesrovná ji tak, aby zase šlapala jako hodinky. Každý z nás, bez vyjímky, něco dělá právě takhle. Ponořený do věci, nevnímá čas, dokud se nepostaví s vítězným "MÁM TO!".

18.11.2013 v 22:19 | Karma: 9,06 | Přečteno: 560x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1253x
Pracující máma a cestovatelka, cizinec ve vlastní zemi, kterému se cizina domovem stát nestihla.